Ergotherapie bij kinderen

Kinderen en jongeren kunnen moeilijkheden ervaren binnen het dagelijks leven omwille van een ontwikkelingsstoornis, een leerprobleem of leerstoornis, een motorisch probleem of een sensorisch probleem.

 

Een ergotherapeut bekijkt eerst welke problemen het kind of jongere ervaart binnen het dagelijks functioneren door nauw contact met de ouders, de school en eventueel andere zorginstanties. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een gestandaardiseerde test of vragenlijst om de moeilijkheden in kaart te brengen.

 

Wanneer deze informatie wordt samengevoegd, worden in samenspraak met de ouders en het kind of jongere doelen opgesteld. Aan deze doelen zal tijdens de therapie intensief gewerkt worden aan de hand van de sterktes en interesses van het kind of jongere.

 

Na een lange schooldag hebben kinderen en jongeren vaak nood aan ontspanning en rust. Daarom vind ik het belangrijk dat het kind of jongere ergotherapie ervaart als spelmoment. Daarom is het van belang dat het kind of jongere zelf het therapieverloop mee beslist, bijvoorbeeld “met welke oefening zullen we starten?”, “hoe kunnen we de therapie linken aan jou sterktes en interesses?”.

 

Ook kinderen en jongeren met een ontwikkelingsstoornis zoals autisme, ADHD, DCD, … kunnen bij mij terecht.

 

Heb je als ouder of leerkracht vragen in verband met moeilijkheden die een kind of jongere ervaart, aarzel dan zeker niet om uitleg te vragen!

Waarvoor kunnen kinderen en jongeren bij mij terecht?

Fijne motoriek:

  • Lateralisatie: ontwikkelen van een voorkeurshand, overkruisen van de middenlijn
  • Oog-handcoördinatie
  • Bimanuele controle: samenwerken beide handen
  • Eenhandig werken
  • Kracht
  • Grepen
  • Fijn-motorische vaardigheden: knippen, plakken, rijgen, vouwen,…

 

Schoolse vaardigheden:

  • Schrijfvoorwaarden
  • Schrijven
  • Typen
  • Rekenen

 

Executieve functies:

  • Plannen en organiseren
  • Impulsiviteit: eerst nadenken voordat we een handeling uitvoeren
  • Inhibitie: een impuls onderdrukken
  • Doelgericht gedrag
  • Flexibiliteit
  • Taakinitiatie: op een efficiënte manier een taak beginnen zonder uitstel
  • Werkgeheugen
  • Volgehouden aandacht
  • Timemanagement

 

Zelfredzaamheid:

  • Aan- en uitkleden
  • Eten
  • Veters strikken
  • Wassen
  • Tanden poetsen
  • Sluitingen van kleding